22

In Parijs

quiz theme week paris
We zijn komende week eventjes in Parijs. Vandaar ook het nieuwe thema in de quiz, ja. Vandaar ook dat diezelfde quiz met ingang van het weekend op een iets lager pitje voortsuddert.

Verder is het de bedoeling dat we ontspanning gaan zoeken. Reken dus op stilte hier. Ook wel eens lekker, hè. Au revoir.

»
Popmartijn, 23 sep '05, 00:08:
Veel plezier!
*kan niks in het Frans zeggen want zijn Frans is beroerd, zelfs na 2 1/2 maand Brussel*

»
Iris, 23 sep '05, 14:00:
Bon vacance!

»
frans, 23 sep '05, 17:42:
Bonnes vacances! (Popmartijn, je mag niet reageren onder de naam van een ander.)

»
Popmartijn, 24 sep '05, 00:25:
Frans, met die twee verschillende vakantiewensen ben ik de draad al weer kwijtgeraakt. Ik zou niet weten welke wijze goed is, of dat ze misschien allebei goed zijn. Dus ik hou het nu maar bij het Hollands.
En nee, een naam van een ander doet het niet bij mij. Er is maar 1 Popmartijn op het Internet en die heeft geen 'alters' nodig. :)

»
Jenny, 25 sep '05, 13:48:
Veel plezier!

»
karin, 25 sep '05, 23:38:
beaucoups de plaisirs? of is het toch beaucoup de plaisir? nouja, veel plezier in elk geval..en veel prettige dingen ook

»
rebecca, 27 sep '05, 15:59:
It's too bad you weren't there last weekend -- we could have had coffee!

»
Ras, 1 okt '05, 20:18:
Toevallig, een vrind van me is dit weekend in Parijs.

»
Ruben, 4 jul '08, 23:14:
Teste.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

21

Iek en joelie

prohibido carteles grafitti
Even verderop in de tapasbar zaten drie mensen aan een tafeltje. Op het oog leken ze net zo Spaans als de ober die ‘iek’ zei als hij het over zichzelf had en ‘gezellieg’ als hij de sfeer aan onze tafel wilde beschrijven.

Die drie Mediterrane mensen daar aan het tafeltje even verderop hadden ook een accent. Ik luisterde naar hun conversatie. Er was geen woord Spaans bij. Zelfs geen klank die ook maar naar Spaans riekte. Het deed mij het meest denken aan plat Rotterdams.

De kok kwam naar hun tafeltje. Hij had het ook al over ‘iek’, en over ‘joelie’ – hij vond het blijkbaar niet gezellieg genoeg. De kok bleek een van de drie gasten te kennen. Ze spraken in het Nederlands met elkaar.

Toen mengde een van de anderen zich in het gesprek. Hij zei iets tegen de kok. In het Spaans.

Ik kon het nauwelijks verstaan. Ook de kok, die ongetwijfeld Manuel heette, moest een paar keer vragen of hij het wilde herhalen. Het Spaans van de gast was beroerd. “Jouw Spaans is best goed”, zei de kok tegen hem, in zijn eigen taal. Ik had niet het idee dat de gast hem verstond.

»
Reinier, 21 sep '05, 19:36:
Zagen ze er uit als havenarbeiders? Dan zouden ze best eens Rotterdams geweest kunnen zijn! :-)

»
CasaSpider, 21 sep '05, 22:31:
Fascinerende zin: "... zei de kok tegen hem, in zijn eigen taal"
In welke taal sprak de kok nu tot de gast, in de taal van de kok (Spaans) of in de taal van de gast (Plat Rotterdams)?
In het laatste geval sprak de kok vast niet zo goed Plat Rotterdams, want anders had de gast hem wel verstaan.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

20

Herr Kommandant! I'm only trying to do my job!

simon wiesenthal
Wat zal Kurt Waldheim rustig slapen vannacht.
»
George, 20 sep '05, 19:01:
"Good evening Mr.Waldheim
Pontiff how are you?
As you both stroll through the woods at night
I�m thinking thoughts of you"

Moet ik altijd zingen als ik die naam hoor. Kurt Waldheim. Hij zal best lekker slapen denk ik. Deed ie waarschijnlijk ook al toen Ome Simon nog niet dood was.

»
George, 20 sep '05, 19:03:
Tssk! Stomme html tekens in mijn reactie.

Overigens zijn oorlogen een mooi onderwerp voor een weekje muziekquiz.

»
rowan, 20 sep '05, 19:34:
adolf eichman zal iets minder lekker slapen denk ik.

»
Rick de Kikker, 21 sep '05, 13:39:
Om maar te zwijgen over vele andere Oostenrijkers.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

18

Beschaving op de PC

civilization 3 terrain
Volgens de laatste geruchten komt binnenkort deel vier uit van het onovertroffen computerspel Civilization. Nu moet ik direct toegeven dat ik geen doorgewinterde gamer ben; sterker nog, Civilization III is op de PC slechts een van de twee handschoenen die ik tegenwoordig oppak.

Omdat ik hier de laatste tijd toch fanatiek aan het recenseren ben, mag ik voordat Civilization IV uitkomt vast nog wel wat over de huidige versie roepen.

Waarschijnlijk kent u Kolonisten van Catan wel. Het heeft een boel elementen van Civilization, oorspronkelijk eveneens een bordspel, ‘geleend’. Civilization draait om het ontwikkelen van een beschaving. Je kiest aan het begin een volk, bijvoorbeeld de Azteken of de Chinezen, en sticht de hoofdstad. Vervolgens kunnen je bewoners zich ontwikkelen tot mensen van zeer divers pluimage. Krijgers beschermen je rijk, verkenners doorkruisen met grote stappen de onbekende continenten, kolonisten stichten nieuwe steden en arbeiders bewerken de landbouwgronden. Het doel is om deze Neanderthalers uiteindelijk een raket de ruimte in te laten schieten. Maar als ze alle andere volkeren uitroeien is het ook goed.

Het bordspel is destijds alleen populair geworden onder de ware spelletjesfanaten. Het duurt te lang en de regels zijn te uitgebreid – ik heb het spel in huis maar vind het zelf vooral te zakelijk. Om deze en wellicht nog andere redenen is het geen spel dat ook echt spelplezier oplevert. Hoe anders is de computerversie.

De mix van het ontdekken van nieuwe gebieden, de ontwikkeling van je samenleving en de rivaliteit met andere volkeren is precies goed om het spel lange tijd interessant en spannend te houden. Je moet je eigenlijk op alle mogelijke gebieden ontwikkelen, aangezien je anders wordt aangevallen, je burgers weglopen naar cultureel aantrekkelijkere gebieden of je tegenstanders eerder die raket de lucht in hebben.

Mijn belangrijkste bezwaar tegen het spel is dat het net zoals het bordspel bestaat uit beurten. Vooral naarmate het spel het eind nadert, duren die beurten eindeloos. Je eigen beurt bestaat uit tientallen, misschien wel honderden handelingen en daarna is het wachten tot de rivalen hun acties hebben uitgevoerd. Omdat dit tevens de essentie is van het spel, vraag ik me af of Civilization IV me echt zal verrassen.
rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9rating: 9

»
Thijs, 20 sep '05, 23:45:
Hhmmm.. binnenkort deel IV? Daar ben ik wel zeer benieuwd naar, eigenlijk. En ik wil het vervolg op Half-Life 2.. Eerste FPS die ik ooit uitgespeeld heb (en dat vrijwel in een ruk, zeg maar)... En die eindigt op een punt waarvan je denkt: huh?

»
Testing..., 22 sep '05, 14:42:
Probeer eens niet turn based RPG's. Als je lief bent mag je Rome Total War wel eens lenen ;)

»
Thijs, 23 sep '05, 18:24:
Heh. Ja, die ken ik al. In diezelfde serie heb ik een hele tijd terug Shogun: Total War grijs gespeeld.

En nu bedenk ik me dat je best wel eens tegen Ruben aan het praten bent... maar goed, egocentrisch als ik ben...

Overigens is/was Shogun ooit een nieuwe uitvoering van het spel Sword of the Samurai (nog voor het vga tijdperk volgens mij). Echter een aantal onderdelen waren veranderd/neergeschaald. In Sword kon je bijvoorbeeld de assassination-opdrachten ook echt zelf uitvoeren.

Ik heb het al eerder gezegd (op andere fora zeker en misschien ook al eens hier), volgens mij moeten ze eens een mix van Shogun (of Rome, mag ook) en een FPS maken (ala Thief, in combinatie met het zwaardspel uit Star Wars: Knights of the old Republic). De FPS onderdelen zijn dan die assassination-opdrachtjes enzo. Volgens mij zou dat een MOORDSPEL zijn!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

17

Doe ik zo mijn best

tijmen tjebbe ruben football neede
Anneloes vindt op basis van deze foto dat er wat schort aan mijn schiettechniek.
»
cockie, 17 sep '05, 19:51:
Als je heel lang naar die foto kijkt en dan vooral naar jouw benen denk ik dat Anneloes gelijk heeft.

»
Ron-Peter, 17 sep '05, 20:06:
je lichaam is niet helemaal in balans..

»
Ron-Peter, 17 sep '05, 20:20:
Bij nader inzien, denk ik niet dat je dat vanaf 1 foto kan beoordelen. Daarvoor heb je of, een serie foto's nodig van de schietactie, of een filmpje. Het is nu een momentopname.

»
Kees, 17 sep '05, 20:48:
Ej ja, je houding is inderdaad wel wat vreemd, maar zoiets zie je wel vaker bij voetballers. Toch?

»
Testing..., 17 sep '05, 21:02:
Ik vond je al meer een korfbaltype ;)

»
CasaSpider, 17 sep '05, 21:03:
Als je had gezegd dat het de broer van Rafael van der Vaart is had ik het ook geloofd... ;-)

»
rowan, 17 sep '05, 21:25:
Garincha zijn ene been was zelfs nog wat korter dan het andere dacht ik. en die redde het wel uiteindelijk. Het is meer uw leeftijd denk ik,de jaren als voetballer beginnen te tellen vrees ik. Alleen Teddy Sheringham is de uitzondering daarop.

»
Ron-Peter, 17 sep '05, 21:58:
Hebben zwangere vrouwen ook niet gewoon gelijk?

»
Jenny, 18 sep '05, 15:01:
Een hele rare foto. Hoe langer je kijkt, hoe raarder het is. Alsof benen en bovenlijf niet bij elkaar horen. Heel raar.
Ik hoop niet dat je er iets aan overgehouden hebt...

»
Irene, 18 sep '05, 22:23:
En dat tegen een keeper zonder armen. kun je wel?

»
Rick de Kikker, 19 sep '05, 14:41:
Hij is weliswaar rechtsbenig, maar ik zie toch enig gelijkenis met Kenneth Perez.

»
Jeff, 20 sep '05, 22:55:
That's quite a leg kick! Though you do have a way to go before you contend with <a href="http://mirrorimageorigin.... Willis</a> (pardon the American sports comparison, I still call what you're playing "soccer")

»
Jeff, 20 sep '05, 22:56:
I should read the HTML rules before I post. What I meant was, "Dontrelle Willis"

http://mirrorimageorigin....

»
karin, 21 sep '05, 16:29:
dat ziet er idd een beetje vreemd uit.

»
emarquetti, 23 sep '05, 14:08:
Was you shooting or dancing? :-) "Para bailar la bamba!!!"

»
Klaus, 30 sep '05, 09:06:
Volgens mij is het een heel goed schot. Ik zie overgave, kracht en verbetenheid.
Het is eerder een slecht getrokken foto.

»
wietse, 15 apr '06, 12:02:
inderdaad een beetje vreemd maar volgens mij ook zeer goed en krachtig

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

17

Schreeuwen is het begin van geweld

ad binnenland
Op een achteraf bezien trieste dag vergiste de krantenbezorger zich. In plaats van de Volkskrant duwde hij het vernieuwde AD door de bus op nummer 12. Hij was vast nog niet goed wakker op dat vroege uur.

Ik was er jarenlang heilig van overtuigd dat De Telegraaf de slechtste krant van Nederland was. Nu ben ik daar helemaal niet zo zeker meer van.

»
ijsbrand, 17 sep '05, 18:54:
Mag ik hier heel onbescheiden wijzen op mijn recensie van het AD van 3 september? Overigens komen we tot dezelfde conclusie.

http://eamelje.net/index....

»
Ruben, 17 sep '05, 19:16:
Vaste bezoekers kunnen me niet vaak genoeg reclame maken voor hun eigen stukjes. Overigens had ik je oordeel inderdaad gelezen destijds, nu je het zegt. En daar kan ik me prima in vinden. De krant gaat allereerst om nieuwsberichten en die zijn inderdaad kort, over bepaalde onderwerpen compleet afwezig, en/of ronduit knullig.

»
aljo, 20 sep '05, 22:56:
al te kort door de bocht m.i..

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

16

Ons huis in Frankrijk

paris pyramid
Als ik over ons huis in Frankrijk begin, zie ik direct die vragende blik in uw ogen. En inderdaad, die aarzeling is terecht. We hebben helemaal geen huis in Frankrijk. Dus moesten we op zoek naar tijdelijke accommodatie, want we hadden besloten een week naar Parijs te gaan. Met z’n tweeën, “nu het nog kan”.

We wilden eigenlijk kamperen, maar als een van de reizigers bijna zes maanden zwanger is, lijkt een tentje wat te weinig comfortabel. Met zo’n gevaarte van een buik – u zou haar nu eens moeten zien – is op handen en voeten door een tent kruipen iets teveel gevraagd.

We besloten dat een hotel of appartement een betere optie was, maar we bleken te kieskeurig en konden niets vinden dat aan al onze eisen wilde voldoen. En zo belandden we bij wat ik voor het gemak even ‘de tussenvorm’ noem.

De tussenvorm die we kozen is een van alle gemakken voorziene 7-persoons caravan op een camping in een buitenwijk van Parijs, een van die twintig sterren familiecampings die ik normaliter uit de weg ga alsof het een kleuterklas met hoofdluis is. We vonden het bijzonder vreemd dat deze caravan ongeveer de helft moest kosten van het goedkoopste, meest aftandse appartement dat we hadden kunnen vinden. We vonden het vreemd, maar niet erg, zoals u zult begrijpen.

De verhuurder was een grote Britse organisatie, die ook in Nederland een tak heeft. Dus toen we uit nieuwsgierigheid op de vaderlandse website van het bedrijf keken, vonden we precies dezelfde huurcaravan. Voor liefst het dubbele van de prijs die de fijne Britten ervoor vragen.

Mag u raden waar we geboekt hebben.

»
Ruben, 16 sep '05, 21:38:
Voor de duidelijkheid, dat is retorisch bedoeld.

(Als u behoefte heeft aan raadsels, weet ik wel wat moeilijkere vragen)

»
CasaSpider, 17 sep '05, 00:43:
Retorisch m'n r... :-) Jullie hebben vast de Nederlandse geboekt (want twee keer zo duur), hangen hem achter de Volvo en rijden naar Parijs...

»
karin, 17 sep '05, 09:27:
Geen idee, dat is iets teveel gevraagd op de vroege ochtend!

»
Ruben, 17 sep '05, 11:49:
@CasaSpider: Hij staat al te wachten in Parijs. En ik heb niet eens een trekhaak.

»
CasaSpider, 17 sep '05, 21:05:
@Ruben: Dat had ik al begrepen, maar ik wilde iets tegen dat 'retorische' doen... ;-)

»
Iris, 20 sep '05, 21:07:
Wanneer gaan jullie? Ongeveer nu...?

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

15

Van Linschoten naar Woerden

chevrolet logo
Om vijf over acht sluit ik achteraan bij de lange rij auto’s die van Linschoten naar Woerden probeert te komen. Ik zucht niet, ik steun niet, ik berust niet eens. Hoewel het ochtendzonnetje zelfs nauwelijks het predikaat ‘waterig’ verdient, gaat het duidelijk een mooie nazomerdag worden. Ik laat het raam zakken en kijk ontspannen uit over de langgerekte weilanden. Hier en daar hangt boven de slaperige schapen nog een flard van de vroege ochtendmist.

Om redenen die alleen daarboven bekend zijn, kent de A12 sinds de zomervakantie fileleed als nooit tevoren. Waar voorheen drukke en rustige dagen elkaar afwisselden, willen woensdag en vrijdag niet langer onderdoen voor maandag, dinsdag en donderdag. Het moet niet gekker worden, zeg ik iedere ochtend bij de blik op de roodgekleurde weg, waarop ik de auto beveel binnendoor te gaan.

Achter mij staat een klein Fiatje met een blonde jongedame erin. Voor me blokkeert een grote pick-up truck een groot deel van het uitzicht. De in-en-in-Amerikaanse Chevrolet is te hoog om de bestuurder vanaf mijn positie te kunnen zien. Toch zie ik de man haarscherp voor me. Vooroordelen.

Ik geef gas als de rij voorzichtig in beweging komt. Rechts op het fietspad worden wij automobilisten ingehaald door een groep scholieren. Ik zie twee pubermeisjes naast elkaar fietsen met dezelfde opdruk achter op hun spijkerjack. Ik vraag me af of het zusjes zijn, of beste vriendinnen. En of spijkerjacks echt weer in zijn.

Als ik een paar minuten later bij het viaduct rechtsaf sla, staan de scholieren voor het rode licht te wachten. De meisjes lijken op elkaar, maar misschien is dat wel, bedenk ik direct, omdat ze vrijwel hetzelfde gekleed zijn.

De donkere Japanner die nu op de oprit voor me rijdt, heeft last van een foutje in de elektronica. Het remlicht blijft onophoudelijk branden. Als we de snelweg op willen, gaan mijn remlichten eveneens aan. Ook op het laatste stukje A12 staat een file. Ik zucht niet, ik steun niet, ik berust niet eens.

»
cockie, 15 sep '05, 20:15:
“Ik zucht niet, ik steun niet, ik berust niet eens.”
Mooi.

»
JW, 15 sep '05, 21:01:
Ow wat herkenbaar, al is het een ander wegnummer voor mij.

»
CasaSpider, 16 sep '05, 00:40:
De donkere Japanner is waarschijnlijk een automaat. Zelfs zou het me niet verbazen als de bestuurder een voet op de rem en een op het gas heeft. Ik zie ze zo wel eens 60 rijden...

»
Wiro, 16 sep '05, 19:41:
Ik fiets. Tegenwoordig twee keer een kwartier en volgend jaar tien minuten in totaal. Heerlijk!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

13

Moois

new zealand coromandel driving creek railway
De anonieme bezoeker keerde zich om naar de kast. Aan de binnenkant van de deur hing aan een spijker een grote roestige sleutel, die eruitzag alsof hij eeuwenlang niet was gebruikt. Een spin rende haastig weg van zijn gebroken web toen de bezoeker de sleutel pakte, hem afveegde aan zijn versleten pij en aan mij overhandigde. “Doe er wat moois mee”, prevelde hij. En dat deed ik.
»
Demos, 13 sep '05, 21:59:
Chique hoor! Je bent in het voetspoor getreden van Bob en George? De foto's worden weer mooi gepresenteerd. En wat een kleur!

»
George, 13 sep '05, 23:32:
:-)

»
Rick de Kikker, 15 sep '05, 11:37:
Welke George bedoel je Demos?

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

10

Hé, da’s die vent uit Charlie’s Angels

legally blonde reese witherspoon luke wilson
Normaliter had ik de karwats verkozen boven het bezoeken van de bioscoop voor een dergelijke film, maar Legally Blonde kwam op televisie en ik zat naast een mooie vrouw die weigerde verder te zappen langs de weg van het nationale zenderpark. Legally Blonde (2001) is een van die films waarvan de titel precies weergeeft wat voor film je als kijker kunt verwachten: een luchtige, pretentieloze, inhoudsloze dertien-in-een-dozijn productie waarvan Hollywood er minstens één per week aflevert.

Legally Blonde gaat over een dom tienerblondje dat haar ex-vriendje volgt naar Harvard om hem terug te krijgen. Natuurlijk blijkt in de collegezalen dat het domme blondje helemaal niet zo dom is. Tot zover het verhaal, dat werkelijk niet dieper gaat dan dit.

De film is doorspekt met gebeurtenissen, scènes en acteerprestaties die me waarlijk vervulden van heuse plaatsvervangende schaamte. Toch heb ik me geen moment verveeld. Geen moment. Dokter, wat is er mis met mij?
rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6rating: 6.6

»
George, 10 sep '05, 16:58:
Het schijnt zo te zijn dat vrouwen ná hun zwangerschap minstens twee, maar waarschijnlijker is driehonderd, hersencellen kwijt zijn. Die sterven dan af ofzo, ze kunnen namelijk alleen nog maar "poepiepoepiefloepie" zeggen.

Misschien is dit verschijnsel bij jou prenataal en heb je veel vrouwelijke hormonen. Dat moet dan wel weer.

*zoekt dekking tegen het aanstormende vrouwengeweld*

»
Demos, 10 sep '05, 22:33:
De karwats moet vaker in de mond worden genomen!

»
J, 11 sep '05, 21:12:
*grinnikt naar George* voor het gemak ga je er vanuit dat de link tussen intellect en aggresieve stimuli behouden blijft? das dan weer een meevaller :D

deze film heb ik noodgedwongen in het vliegtuig gezien, pretentieloos is nog wel de mildste beschrijving. Op zich wel knap dat deze film iets van gevoelens oproept, be it plaatsvervangende schaamte ;)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

9

Lies, damned lies, and weblog statistics

timmie tv stats sep 2005
Al enkele jaren had ik stiekem een teller van Nedstat. Stiekem, want, net zoals het gros van de andere gebruikers, via wat simpele code onzichtbaar gemaakt.

Daarom mag ik eigenlijk niet klagen dat de nieuwe leiding van Nedstat, die getuige de naamswijziging een jaar of veertien is, heeft besloten duivelse popups te gebruiken om hun product aan de man te brengen. Zonder de gebruikers er vooraf van te verwittigen nog wel verschijnt een vervelend extra venster met reclame indien de teller op een pagina wordt getoond.

Ik merkte er dankzij Firefox aanvankelijk niets van. Maar toen ik de berichten las over die satanische marketing-knulletjes van Nedstat, herinnerde ik me opeens dat ik een tijdje terug zo’n waarschuwend balkje had gezien bovenin mijn browser toen ik mijn eigen website opende. Ik had toen schouderophalend het venster ververst en toen geconstateerd dat ik waarschijnlijk spoken zag. Achteraf bleek Nedstat een cookie te hebben ingesteld om de gebruikers slechts eenmalig te vervelen met zo’n popup, waarschijnlijk om niet te snel door de mand te vallen.

Maar dat laatste is alsnog gebeurd, en hoewel ik zoals gezegd eigenlijk niet mag klagen, doe ik dat toch. En aangezien ik ondanks mijn tanende sympathie voor Feyenoord wel houd van de gevleugelde woorden “Geen woorden maar daden”, heb ik de Nedstat teller rigoureus van deze plek verbannen. Als ik alle nare marketing-knulletjes op dezelfde manier in één klap van de aarde zou kunnen vagen, zou ik dat met alle liefde doen. Misschien dat ik het kan combineren met een Molotov cocktail op het hoofdgebouw van Versatel.

Gelukkig hield ik zelf al sinds het begin der tijden bezoekersstatistieken bij. Wat er aan ontbrak was een fatsoenlijke pagina om een en ander te tonen. Maar die omissie is verleden tijd, dankzij de heuse Timmie TV statistiekenpagina.

»
rowan, 9 sep '05, 20:08:
sympathie voor fey dat lijkt me onmogelijk.

»
Eric, 9 sep '05, 21:22:
Dat eenmalig blijkt trouwens al wat minder eenmalig dan eenmalig. (Volgt u mij nog?) Het schijnt de bedoeling te zijn eens per *week* een popup te laten zien.

»
Popmartijn, 9 sep '05, 21:32:
@Rowan: Je bent vergeten met het woordje 'Geen' te beginnen. :)

»
Renesmurf, 9 sep '05, 23:43:
Het is mij nog niet opgevallen, ik heb er al wel her en der wat over gelezen.

»
rowan, 11 sep '05, 01:45:
popmartijn u bent een groot muziekkenner maar van voetbal heeft u duidelijk geen kaas gegeten.;-)

»
emarquetti, 13 sep '05, 19:18:
... and spams realy sucks!

»
xaviera, 14 sep '05, 00:13:
Ja, erg blij met die nieuwe nedstat rommel ben ik ook niet echt :(

»
Iris, 14 sep '05, 11:46:
Mooie overzichten!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

8

Luke en Lorelei

gilmore girls luke lorelei sketch
Wie kan zich nou druk maken om een rode kaart voor Cocu of de nieuwste campagne van Karla mens-waar-bemoei-je-je-toch-mee Peijs in de wetenschap dat Luke en Lorelei eindelijk samen zijn! Ha!
»
Iris, 8 sep '05, 22:50:
Luke en Lorelei?
What did I miss?

»
maartje, 8 sep '05, 23:06:
Ik heb het gezien! Eindelijk! Heerlijk!

»
Demos, 8 sep '05, 23:09:
Tsja, moet ze ook maar niet in een houthakkershemd koffie gaan halen...

»
Rick de Kikker, 9 sep '05, 10:02:
Volg jij dit Demos?

»
Ron-Peter, 9 sep '05, 12:08:
Iedereen wist dat het zou gaan gebeuren, maar het duurde zolang...

»
SNB, 9 sep '05, 12:26:
Gilmore Girls.....meer zeg ik niet. Mijn vriendin is er gek op.
Moet ik verplicht meekijken. Je kent het wel.

Ja maar schat...dit is de enige show die ik echt kijk...en doktor Phil...en Oprah....enz..... ARGHHHH

»
Demos, 9 sep '05, 14:22:
Ach, af en toe pik je eens wat op. En ik heb een feilloos geheugen voor de meest onzinnige informatie. :)
Frustraties, SNB? ;)

»
karin, 10 sep '05, 09:41:
Is dat echt zo? Is nu de (stomme) serie teneinde?

»
Wiro, 10 sep '05, 11:51:
ja, enig. einde serie?

»
Thijs, 10 sep '05, 16:16:
Heh.. Dat wist ik een jaar geleden al. De wondere wereld van internet.. ;)

(en misschien niet echt een jaar geleden, maar wel al een tijd terug.. )

»
bliss, 15 sep '05, 00:04:
ik ga al de herhalingen ook kijken.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

7

Echo

echo 12 weeks
Lief Kerstkindje,

We hadden zelf uitgerekend dat je precies twaalf weken oud was toen we voor een echo naar de verloskundige met het warrige haar gingen. Zoals alle verloskundigen zat deze mevrouw in een lokaal in een wijkgebouwtje dat me per direct gedeprimeerd had gemaakt als ik niet zo in de wolken was geweest.

De echo is eigenlijk niets meer dan een plaatje van jou in de buik van mama. Later als je groot bent zal ik nog wel eens uitleggen hoe dat precies werkt, maar voor nu is het genoeg om te weten dat we jou op televisie konden zien.

“Twaalf weken oud en nu al op televisie”, zei ik.
De mevrouw met het warrige haar pakte haar meetlat met een houding van dat-zullen-we-nog-wel-eens-zien.
“Drie komma vier centimeter”, zei ze resoluut, “da’s tien weken en vier dagen”.
Haar toon duldde geen tegenspraak.
“Dat betekent”, vervolgde ze, terwijl haar wijsvinger over de kalender schoof, “dat jullie kindje rond 2 januari geboren zal worden”.

Volgzaam als hij is, knikte papa naar de mevrouw met het warrige haar. En mama knikte al even volgzaam.

Tegen iedereen zeggen papa en mama nu dat je op 2 januari zult komen, want dat heeft de gedecideerde verloskundige mevrouw per slot van rekening geroepen.
Maar stiekem, mijn lieve kerstkindje, héél stiekem denkt papa dat je je al op 25 december aandient.

»
karin, 7 sep '05, 17:56:
Mijn moeder was uitgerekend op 25 december, maar ik dacht bij mezelf: Ja dahaaag! Zit ik straks met al die vervelende verjaardags/kerstmis perikelen te kijken voor de rest van m'n leven. Ik lag dwars en kwam twee weken eerder!
Als baby nou slim is, gaat ie voor januari. ;-)

»
rowan, 7 sep '05, 18:47:
31 december 6 minuten over drie in de middag kwam plots bij me op. mocht dit waar zijn ben ik de nieuwe Char;-)

»
Storm, 7 sep '05, 19:06:
5 januari, werelddag :-)

»
karin, 7 sep '05, 20:12:
gewoon lekker twee weken te laat, 14 januari is een hele leuke dag..wel koud

»
Jenny, 8 sep '05, 15:32:
Esther: 25 december, maar het werd drie weken eerder. Anne: 2 juni, maar het werd twee weken later.

Duuuusssss :-)

»
Ivan Huting, 8 sep '05, 16:01:
Bij Sarah waren we 10 dagen eerder blij dan verwacht. Thijmen deed er een schepje bovenop: 17 dagen te vroeg.
Onderzoek leert dat slechts 5 % van de baby's op de uitgerekende datum geboren wordt. Dus de kerst is best haalbaar :-)

»
Wija, 8 sep '05, 21:31:
Jouw mama heeft eenzelfde verhaal als Karin; je oma was ook uitgerekend op 25 december. Aan echo's deden ze in die tijd nog niet, anders had ik natuurlijk nooit tegen de dokter in durven gaan!:)
karin@ ben jij ook op 11 december jarig??

»
Iris, 8 sep '05, 22:52:
28 december is my guess..

»
Rick de Kikker, 9 sep '05, 10:01:
Ik zou gaan voor de eerste baby van 2006!

»
Wiro, 10 sep '05, 11:53:
Fijne jaarwisseling! :-)

Ik zou een sinterklaaskindje worden, maar zat bijna tegen de kerst.

»
emarquetti, 13 sep '05, 19:10:
Well, whos born in january are nice and good persons... also! ;-)

»
Tracy, 20 okt '05, 15:39:
Christmas properly is from Dec 25 (the Nativity) to Jan 6 (the arrival of the 3 wisemen from the east), hence "The Twelve Days of Christmas".

So you will have your Christmas baby. Mazel tov.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

5

These mist covered mountains

robert redford spy game
Een film die al tijden op mijn lijstje staat van “nog-te-recenseren, maar-ik-kom-er-niet-toe”: Spy Game. Dus nu in het kort. Ik ga dankzij deze film en Fight Club iets roepen waarvoor ik me jaren geleden zou hebben gegeneerd: Brad Pitt is een goede acteur. In Spy Game wordt hij overigens aan het handje gehouden door Robert Redford, de oude rot in het vak die nooit slecht lijkt te kunnen spelen. Ik hou niet zo van het genre waartoe Spy Game behoort (actie, spionage, good guys, bad guys), maar Tony Scott heeft iets bovengemiddeld intelligents gemaakt van wat in essentie niet meer is dan een spannend CIA-avontuur, waarmee de film toch behoorlijk aangenaam is. These mist covered mountains are a home now for me. Als u op een verloren avond door de videotheek loopt en niets beters weet dan bij de actiefilms te kijken, rek dan uw arm uit, vouw uw vingers om het hoesje van Spy Game en loop naar de kassa.
rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7rating: 7
»
George, 5 sep '05, 20:17:
Sjees. Dire Straits? In die film? Of in jouw hoofd?

»
Ruben, 5 sep '05, 20:38:
Beide!

»
Eric, 5 sep '05, 21:42:
In Se7en was meneer Pitt ook al niet slecht. Ik had 'em al een tijdje geleden naar het lijste "acteurs (goed)" overgeheveld. Nou nog even zorgvuldiger z'n rollen kiezen...

»
Ingrid, 5 sep '05, 22:08:
Ik wou het net zeggen Eric, in Se7en is Brad niet slecht, en in Se7en Years in Tibet ook al niet. Hij heeft zijn uiterlijk niet mee, maar een goede acteur is ie zeker. Spy Game - ben het dit keer helemaal met je eens.

»
Popmartijn, 6 sep '05, 00:09:
Brothers In Arms (het nummer) heb ik vanavond nog gedraaid!
Freaky!

»
George, 6 sep '05, 09:17:
Ah, Popmartijn. Eindelijk een kijkje in de keuken van het succes van jouw persoon in de muziekquiz. Wacht, ik ga hem ook draaien. Misschien kom ik dan eindelijk achter de oplossing van vandaag :)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

2

In Augustus 2005

clearblue zwanger
U gaat nu een nieuw fenomeen ontdekken op Timmie TV, een fenomeen dat mij naar ik dacht ingegeven was door de onovertroffen Jason Kottke, maar nu ik dat op zijn website controleer, blijkt dat een hersenspinsel. Ik heb wel vaker last van hersenspinsels, dus wees niet ongerust. Meestal ben ik er zelfs blij mee.

Enfin, ik ga u een terugblik geven op wat de maand augustus u te bieden had op deze plek. Als dit stukje een succes blijkt - hoe ik dat ga meten weet ik werkelijk nog niet, maar vertrouw me, daar kom ik wel uit - dan zal ik dit trucje proberen te gaan herhalen aan het eind van iedere maand.

Augustus 2005 dus. Natuurlijk vertelde ik u om te beginnen onder de titel Een heuse centimeter het Grote Nieuws, dat Anneloes en ik maanden voor ons moesten houden voordat we het aan de grote klok durfden te hangen. Het zal inderdaad het begin zijn van een serie ‘Lief Kerstkindje’ verhalen, of u daar nou op zit te wachten of niet.

De rest staat uiteraard slechts in de schaduw van dat ene stukje. Ik schreef u over mensen die texas holdem heten, of phermentine, die u en mij ervan willen overtuigen dat pokerspelletjes leuk zijn en slappe piemels geneeslijk, en daarmee mij zo gek maakten dat u niet meer kon reageren: Over spammers en een typefout. Ik werd aangehouden door een politieagent die De Vraag stelde en deed een serie voorspellingen voor de Nederlandse en Engelse voetbalcompetitie in stukjes die De Expert (en u) en De Expert, uhhh… The Expert getiteld waren. Ik had het aan de lopende band over mijn haperende superverbinding bij Versatel (zie bijvoorbeeld Mijd Versatel als de pest, gelooft u mij nou maar, en Dus, voetbal bij Versatel) en schreef talloze recensies over films en boeken, waarvoor ik u gemakshalve gewoon naar het maandoverzicht verwijs. En dat vindt u onderaan deze pagina. Kan ik daar ook weer eens reclame voor maken.

»
cockie, 3 sep '05, 11:47:
Kweenie... kun je niet beter een vooruitblik geven voor de komende maand en wat ons allemaal te wachten staat?

»
Renesmurf, 4 sep '05, 01:44:
Dit kunnen we al gelezen hebben, maar het is wel zo dat ik nu dingen zie die ik gemist heb.

»
Wiro, 4 sep '05, 08:31:
Hmm, weinig gemist dus.

»
karin, 4 sep '05, 10:00:
Kom maar op hoor, met je lieve kerstkindje verhalen! ;-)

»
Testing..., 8 sep '05, 13:30:
Je schat je publiek niet hoger in? Een beetje een SBS6 actie. ;)
Op zich niet erg hoor. Wel gemakkelijk om nog even te kijken wat er gemist is, maar toch stiekem een diskwalificatie van je lezers...

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

2

Terugkeer

quiz theme week days
De quiz staat nu wél online. Met excuses voor de verwarring.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

1

Stampede

hundreds dead in stampede
Okee, het klinkt misschien lullig als ik zeg er blij van te worden. Maar stiekem wil ik dat prachtige woord wel vaker lezen in het nieuws.

Stampede. Stampede. Stampede. Mooi.

»
Eric, 1 sep '05, 18:00:
Ik zie meteen Jacq's dierenboerderij weer voor me....

»
Ruben, 1 sep '05, 18:12:
En dan moet ik weer aan siliconen denken.

»
ijsbrand, 1 sep '05, 18:32:
De eerste strip van Peter de Wit heette Stampede, lang geleden in de Eppo.

http://www.lambiek.net/aa...

»
Ruben, 1 sep '05, 18:35:
Stiekem hoopte ik al dat iemand daarover zou beginnen. Die strip is ook jeugdsentiment. Vreemd genoeg wist ik niet dat-ie van Peter de Wit was!

»
Bart, 1 sep '05, 18:52:
Vooral op zijn Nederlands uitgesproken - stampudduh-stampudduh-stampudduh is het een zichzelfbeschrijvende klank. (Naar ik meen heet dat een onomatopee).

»
cockie, 1 sep '05, 19:03:
De onomatopee ruleert! ;-)

»
Zezunja, 1 sep '05, 19:06:
Bizar dat je daar nu over begint. Gisteren waren er een paar mensen die op stampede zochten en op mijn site kwamen.
Jij misschien?

»
Ruben, 1 sep '05, 19:07:
@Zezunja: Ik was er wel maar niet via die weg.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties