30

Bij de Bastille

musee dorsay revolution
“Nee, ik spreek geen Engels”, zei Pierre kortaf. Maar hij sprak het wel. Hij vroeg om een kaart en wees een buurt aan ten oosten van het centrum.

Al sinds het begin van de revolutie was de Bastille niet meer dan een herinnering, dus toen zij als eenentwintigste-eeuwer weer boven de grond kwam, belandde ze op een groot verkeersplein midden in een drukke wijk. Een typisch Parijse étoile. Ze liep de straat in die Pierre op de kaart had omcirkeld.

De scharnieren van de deur piepten toen ze de winkel binnenstapte. Ze zag direct dat ze aan het verkeerde adres was, ondanks de kleurige posters van Kodak aan de muren. Grote koelkasten wasemden. Een groezelige man met sluik donker haar en een versleten rugzak werd aan de balie geholpen. Aan de binnenkant van de deur hingen handgeschreven verzoekbriefjes met telefoonnummers. En achter de balie stond Marie.

“Nee, ik spreek geen Engels”, zei Marie kortaf. Maar ze sprak het wel. Ze pakte een stuk papier en tekende met inktzwarte, strakke halen de route naar een straat iets ten zuiden van de Bastille.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

28

“No Coloreds”

pleasantville
Een film die al tijden op mijn lijstje staat van “nog-te-recenseren, maar-ik-kom-er-niet-toe”: Pleasantville. Dus nu in het kort, al verdient deze prent eigenlijk beter. Pleasantville is een uiterst ingenieuze film over het conservatieve Amerika van de jaren vijftig. Filmmaker Gary Ross weet dit op een unieke manier te verbeelden. De oude garde is en blijft zwart-wit, maar de mensen die zich weten los te maken uit het starre stramien, krijgen langzamerhand kleur. Pleasantville is een film over vrijheid en je grenzen verkennen, maar biedt ook een heldere blik op hoe racisme voet aan de grond krijgt in een gesloten gemeenschap. Als u op een verloren avond in de videotheek de film in het schap ziet staan, rek dan uw arm uit, vouw uw vingers om het hoesje en loop naar de kassa. En als u nooit in de videotheek komt, download ‘m dan, want Pleasantville is die moeite echt waard.

Of nog beter, sla Ajax-SC Heerenveen een keertje over en kijk vanavond om half negen naar RTL7.
rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8rating: 8.8

»
George, 28 okt '05, 17:50:
Zo onderhand krijg ik het idee dat jullie dag in dag uit hand in hand op de bank zitten en dvd's kijken :-)

»
Ruben, 28 okt '05, 17:56:
Geloof je me als ik zeg dat ik al een kleine maand geen enkele film meer heb gezien?

»
karin, 28 okt '05, 18:12:
Jaah, heel mooie aparte film!

»
CasaSpider, 28 okt '05, 19:15:
Er staat natuurlijk niet voor niets " Een film die al tijden op mijn lijstje staat "... Je recensies lijken wel gegeneerd te worden met een template... ;-)

»
Ruben, 28 okt '05, 19:19:
@CasaSpider: Dat is ook zo. Zelfs de titel, het plaatje en het oordeel zijn random. Ververs de pagina maar eens.

»
Piet, 28 okt '05, 19:52:
Tegen beter weten ga ik toch naar Ajax-Heerenveen kijken. En tussen de goals even naar Pleasantville kijken.

»
George, 28 okt '05, 21:19:
Ik geloof je wel Ruben. Ik weiger dat hele beeld dat ik schetste op jou toe te passen.

»
Testing..., 28 okt '05, 22:39:
topwedstrijd...

»
Ruben, 28 okt '05, 22:47:
@Testing...: Ik had je toch gezegd dat het 0-0 zou worden omdat Ajax niet kan en Heerenveen niet wil.

:-)

»
karin, 29 okt '05, 14:01:
ja, geweldige film!

»
Ron-Peter, 29 okt '05, 14:09:
@Piet: Tussen de goals door even naar Pleasantville kijken, weinig van gezien zeker.

»
J, 30 okt '05, 15:35:
dank voor de tip ;)

»
Ras, 17 dec '05, 16:27:
Haha, vleiend dat je ons (in ieder geval mij) het gevoel geeft dat we ook klanten van je zijn.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

27

De kleur van geld

100 euro
Weet u welke kleur een briefje van honderd euro heeft?

Dat kreng van een euro bestaat nu al een eeuwigheid – om precies te zijn drie jaar, negen maanden en zevenentwintig dagen. Toch had ik nog nooit eerder een briefje van honderd in mijn handen gehad.

Pas toen ik gisteren bij het loket van de plaatselijke bank stond en vijfendertig eendere briefjes onder het glazen paneel toegeschoven kreeg van de vriendelijk lachende jongedame, niet eerder dan op dat exacte moment besefte ik dat ik niet wist dat honderd euro groen is. Het is niet mijn geld.

»
ijsbrand, 27 okt '05, 20:18:
Nog even, en dan betaal je automatisch zonder daartoe ook maar iets bewust te doen. Omdat je geïmplanteerde RFID-chip dan allang heeft doorgegeven dat je voldoende saldo hebt, en de betalingopdracht daarop ongemerkt verloopt.

Dan zul je nog eens terugverlangen naar papiergeld.

»
Rick, 27 okt '05, 20:39:
Ik ben redelijk gewend geraakt aan de euro. Maar we moeten toch wat te zeuren hebben, nietwaar. Terug met de gulden dus! En dezelfde prijzen handhaven, of beter nog, halveren!

»
A b, 27 okt '05, 21:28:
Groen? Dat was het briefje van vijf gulden
Terug die gulden!

»
Ruben, 27 okt '05, 21:30:
»
rowan, 27 okt '05, 21:42:
frans hals,joost vondel en de snip dat waren toffe biljetten even als de rijksdaalder munt.

»
Demos, 28 okt '05, 09:07:
Dat zijn best veel groene briefjes.. Een keertje extreem luxe uit eten?

»
Jenny, 28 okt '05, 12:28:
'Het is niet mijn geld' als in 'ik wil liever de gulden terug' of 'ik moest voor iemand anders al die briefjes incasseren'?

»
Ruben, 28 okt '05, 15:26:
Goed zo, Jenny. Beide dus.

Het wás wel mijn geld (of eigenlijk, van Anneloes), maar een uur later al niet meer. Aan de andere kant stonden twee jongemannen toen wel een bed te monteren in de slaapkamer.

»
Iris, 29 okt '05, 18:40:
Een bed wat op klossen kan hoop ik? :-)

»
Wiro, 30 okt '05, 12:45:
briefjes van 100? bestaan die dan? ;-) volgens mij kun je er in ieder geval bijna nergens mee betalen.

»
Anneloes, 3 nov '05, 07:02:
@Iris: het is wel een bed dat op 12 (!) klossen moet. De ombouw heeft uiteraard 4 poten, maar elke spiraalbodem ook... Het slaapt in ieder geval uitstekend!

»
Oldo Stofjas, 6 nov '05, 20:44:
Kon je niet pinnen?

»
Ruben, 8 nov '05, 20:37:
@Oldo: Helaas heeft de bank een limiet bedacht voor dat soort betalingen.

»
Ras, 17 dec '05, 16:24:
Haha dat gevoel had ik ook zo ongeveer toen ik stage liep bij de (Rabo)bank en iemand Australisch geld wilde omwisselen. Wat als het vals geld was geweest, hoe dat te herkennen? Wist ik veel hoe al die globale biljetjes eruit moesten zien!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

26

The man who wasn’t there

the man who wasnt there thornton gandolfini
Een film die al tijden op mijn lijstje staat van “nog-te-recenseren, maar-ik-kom-er-niet-toe”: The man who wasn’t there. Dus nu in het kort. Deze film over een vreselijk saaie kapper scoort bijna een acht op de grootste filmsite van de wereld. Toch benadert de spanning van de film vrijwel die van de kapper. The man who wasn’t there is weliswaar een mooi uitgevoerde ode aan de film noir, maar als deze prent niet het stempeltje Coen had gehad, had-ie al lang en breed in de vergetelheid vertoefd. Als u op een verloren avond in de videotheek de film in het schap ziet staan, rek dan uw arm uit, vouw uw vingers om het hoesje van de Coen-prent ernaast en loop naar de kassa.
rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8rating: 4.8
»
charlotte, 26 okt '05, 18:00:
wij hebben die film eens gehuurd op een zondagavond en hij was zo ontzettend saai dat we alle vier in een diepe slaap zijn gevallen. sindsdien heet-ie the public which wasn't there. snap trouwens sowieso niet wat er zo leuk is aan die coen-films, btw.

»
Reinier, 26 okt '05, 20:26:
Jammer, een van de weinige Coen films die ik nog niet heb gezien.

»
rowan, 26 okt '05, 23:23:
het verhaal klopt ook niet helemaal.

»
Tijdrover, 5 nov '05, 13:36:
Ik zie nu pas dat Tony Soprano (van The Sopranos) meedoet? Ooit vouwde ik mijn vingers eromheen, maar heb ik 'm toch weer teruggezet...Reden? Ik had niet zoveel zin in zwart/wit-films. Soms echter ben ik helemaal in een zwart/witstemming.

»
Marco Raaphorst, 20 dec '05, 19:31:
ja, het is een beste film.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

22

De verkoper

paris galeries lafayette ceiling
Pierre was de verkoper van dienst op de afdeling fotografie. Sterker nog, Pierre was eerste verkoper op de afdeling fotografie.

Mij deed die titel “eerste verkoper” weinig, eerlijk gezegd, maar voor Pierre was het alles. Hij stapte rond op zijn afdeling alsof hij de keizer van het ganse warenhuis was. Hij gaf niets om fotografie, maar in die pijnlijke jaren op school en erna had hij de belangrijke les geleerd dat het niet uit maakte wat je deed, maar welke titel op je naamplaatje stond.

Nu was Pierre dan eindelijk eerste verkoper. Wat kon het hem verdommen dat hij omringd werd door glanzende vitrinekasten met dure apparaten die hem nauwelijks iets interesseerden – hij kon de andere verkopers afblaffen wanneer hij dat wilde, vooral de jonge assistent-verkopers, en als het meezat ook een vervelende koper.

Hij stak net zijn kin parmantig de lucht in toen de klant hem aansprak.

»
aljo, 23 okt '05, 22:22:
niet-fransen waren lucht voor hem en bovenal: 'techniek' was voor hem een onbekende categorie.

»
Demos, 24 okt '05, 08:38:
Wat een prachtig taalgebruik weer. Het is alweer jaren geleden dat ik het woord 'ganse' heb gelezen. Ik kan niet wachten op de rest van het relaas!

»
Pierre, 26 okt '05, 16:54:
Pssst...Cameraatje kopen?

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

20

Heimelijke genoegens (5)

marco materazzi wet hair
Juichen als Materazzi in eigen doel scoort.
»
rowan, 20 okt '05, 23:02:
fiorentina heeft het mooiste shirt ter wereld !

»
Rick, 21 okt '05, 00:54:
Enkel vanwege de kleur Rowan?

»
rowan, 21 okt '05, 16:31:
Nee ook de 'lelie' en de stad en natuurlijk de geweldige technische spelers,Giancarlo Antognoni,Gabriel Omar Batistuta,Roberto Baggio en Manuel Rui Costa. Klinkt beter dan bijvoorbeeld Numan,Koeman of de Boer;-)

»
Johan, 21 okt '05, 18:30:
Tja: Italianen die in eigen doel scoren. Zelfzaamheid is mooi...

»
Rick, 21 okt '05, 19:34:
Ik vind het logo en de kleur meer iets voor een Polo-team... smaken en voorkeuren verschillen, gelukkig.

»
rowan, 21 okt '05, 21:04:
@rick,mijn hart huilt...poloteam.. ;-) Overigens het Inter shirt is ook prachtig,de club is niks,maar het ik heb het shirt wel in mijn verzameling omdat het zo mooi is. Real Madrid ook prachtige shirts evenals het uitshirt in de champions league van PSV.

»
Rheate, 22 okt '05, 10:49:
PSV? nou ga je wel heel ver, ookal hebben ze nog zo'n mooi champions league uitshirt.

»
Ron-Peter, 22 okt '05, 10:49:
Bovenstaande reactie was van Ron-Peter en niet van Rheate.. :$

»
Ruben, 22 okt '05, 10:55:
@Ron-Peter: Ik dacht al!

»
rowan, 22 okt '05, 11:57:
u lieftallige zus zou zoiets ergs nooit schrijven.;-)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

19

Troy, met Pitt en Bloom

brad pitt troy
Een film die al een tijdje op mijn lijstje staat van “nog-te-recenseren, maar-ik-kom-er-niet-toe”: Troy. Dus nu in het kort. Laatst riep ik hier dat ik Brad Pitt inmiddels een goede acteur vind. Dat was voordat ik Troy zag. Zowel Pitt als zijn tegenspeler Orlando Bloom – u kent hem ongetwijfeld nog uit The Lord of the Rings – weten geen moment te overtuigen in hun rollen als helden uit de oudheid. Daarnaast is Troy nogal teleurstellend als je het een en ander weet over de Griekse geschiedenis – mede aangezien de makers geprobeerd hebben de bekende legendes in één verhaal te proppen, waardoor ze geen ervan recht aandoen. Maar los daarvan is Troy eigenlijk best een geslaagde film, met een aardige verhaallijn en mooie beelden. Als u op een verloren avond in de videotheek de film in het schap ziet staan, rek dan uw arm uit, vouw uw vingers om het hoesje en loop naar de kassa.
rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2rating: 7.2
»
Reinier, 20 okt '05, 11:00:
Ik vond Pitt in zijn rol nog best overtuigend. Bloom geef ik daarentegen niet echt een toekomst in kwaliteitsrollen. Niet dat dit een kwaliteitsrol was, maar u begrijpt wat ik bedoel.

»
Testing..., 20 okt '05, 11:52:
Ik vond Pitt prima in Troy, zijn tegenspeler, ben zijn naam kwijt, en Bloom vond ik dramatisch slecht. De hele film was slecht trouwens, matig verhaal, slechte acteurs en de mooie beelden kan je ook op discovery bekijken.
Bloom was wel weer aardig in Kingdom of Heaven overigens, wat me positief verrast heeft.

»
Johan, 20 okt '05, 17:49:
Ik moet zeggen dat ik Troy best een aardige film vond. Misschien niet helemaal de 'waarheid', maar ach.

»
karin, 21 okt '05, 22:44:
Ik wilde iets gaan zeggen maar ik verwarde deze film met Alexander. Dat vond ik al niks. Maar ik denk dat ik deze ook niet snel zal zien.

»
Ingrid, 24 okt '05, 15:05:
Ik vond Troy ook niet slecht, Brad ook niet, Orlando wel. Maar Orlando heeft dan ook het charisma van een geelroze spekje.

»
pieter-jan, 9 okt '06, 20:51:
Een van de beste films ooit

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

17

Zo zou het altijd moeten zijn

paris eiffel tower anneloes
“Dit is nou vakantie”, zei hij. En toen, in die klassieke woorden, zei hij: “Zo zou het altijd moeten zijn”.

Dat zou het inderdaad. Het zou zo moeten zijn op een zonnige middag waarop hij aan een nephouten bureau een analyse schrijft. Het zou zo moeten zijn op een koude, donkere morgen waarop hij met tegenzin onder de douche stapt na zich nog drie keer te hebben omgedraaid op de zoem van de wekker.

Hij deed zijn ogen open en keek omhoog naar de top van de Eiffeltoren. Daarna naar de ronde buik van zijn vrouw die naast hem lag op het gras, en naar anderen even verderop, liggend, lezend, babbelend, foto’s makend, vrijend, dommelend in de herfstzon.

Hij deed zijn ogen dicht en dacht, “ja, zo zou het altijd moeten zijn”.

»
Rick de Kikker, 18 okt '05, 11:24:
Op die dikke buik na dan, die moet een keer 'oplossen'.

»
karin, 18 okt '05, 19:55:
Prachtig! :-)

»
Wiro, 18 okt '05, 20:31:
En die Eiffeltoren... op een gegeven moment staat die natuurlijk vervelend in je zon!

»
Iris, 19 okt '05, 12:37:
Soms heb je inderdaad van die echt onvervalst perfecte momenten.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

16

I ain’t gonna play Sin City

sin city
Een film die al tijden op mijn lijstje staat van “nog-te-recenseren, maar-ik-kom-er-niet-toe”: Sin City. Dus nu in het kort. Sin City is gebaseerd op de gewelddadige comic books van Frank Miller en het knappe van de film is dat deze eigenlijk volledig de sfeer en stijl van Miller’s werk weerspiegelt. Stijl is waar Sin City voor honderd procent om draait en ik kan niet te zeer benadrukken hoe bekwaam Rodriguez, met assistentie van onder meer Tarantino, deze magische klus heeft geklaard. De filmische vertaling van Spider-Man is er werkelijk helemaal niets bij, verzeker ik u. Bovendien is de casting haarscherp, dus uiteindelijk is het bijzonder jammer dat Sin City volledig tekortschiet in het flinterdunne verhaal, dat maar niet kan boeien. Toch vind ik dat dit puur vanwege de stijl een film is die je gezien moet hebben – desnoods slechts het eerste halfuur. Als u op een verloren avond in de videotheek de film in het schap ziet staan, rek dan uw arm uit, vouw uw vingers om het hoesje en loop naar de kassa.
rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5rating: 5.5
»
Demos, 17 okt '05, 10:39:
Een recensie die al tijden op mijn lijstje staat van “nog-te-recenseren, maar-ik-kom-er-niet-toe”: Deze Recensie. Dus nu in het kort: Deze recensie heeft mij ervoan doordrongen dat ik weer eens éérst het origineel moet gaan lezen voordat ik aan de film begin.
(Sorry Ruben, ik kon het niet laten)

»
George, 17 okt '05, 11:08:
Misschien moet je een beetje verknipt zijn om hem geweldig te vinden, maar ik vond hem geweldig. Prachtvol, van begin tot eind!

Maar ja. Ik ben dan ook verknipt.

»
aljo, 23 okt '05, 22:26:
een tekst van frank zappa over die sin city is ( met de bijbehorende muziek- nog steeds erg mooi!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

14

Fransen zijn botte, weinig attente mensen

paris institute du monde arabe belly anneloes
De Nederlander vindt Frankrijk een mooi land. “Alleen jammer dat er zoveel Fransen wonen”, haast hij zichzelf er dan aan toe te voegen. Fransen zijn botte, weinig attente mensen, vindt de Nederlander. Pot, ketel, inderdaad. Maar daarom niet minder waar, hè.

Zwangere Nederlandse vrouw staat in de rij voor de kassa. Het is druk in de supermarkt, maar de caissière leest ieder etiket woord voor woord voordat ze de prijs op de kassa aanslaat. Daarnaast vindt ze ook nog tijd en gelegenheid om na ieder gescand artikel even om zich heen te kijken. De rij groeit gestaag.

Het is de snelkassa. “Moins de dix articles”, staat op het handgeschreven bordje. Maar in Frankrijk heet de snelkassa vast anders, bedenkt de man van de zwangere Nederlandse vrouw. Hij wiebelt wat heen en weer op zijn voeten.

De caissière, een bleke vrouw van een jaar of vijftig in een onflatteus gifgroen schort, pakt een plastic tasje en helpt de man die net betaald heeft – “Euro 3,00; FRF 19,67” glimmen de geblokte neonkarakters op de kassa – met het inpakken van zijn drie boodschappen. De man is achter in de dertig en ziet er kerngezond uit, dus er is inderdaad geen enkele reden te bedenken waarom hij zelf zijn boodschappen in het tasje zou kunnen doen. De rij groeit gestaag verder.

Na deze handelingen heeft de caissière weer tijd en gelegenheid om de winkel rond te kijken. Ze laat haar blik gaan langs de rij. Dan maakt ze aanstalten het eerste product op de lopende band te pakken. Maar nee, ze kijkt nogmaals naar de rij, die inmiddels tot tussen de winkelschappen is gezwollen.

Haar blik valt op de Nederlandse vrouw. En wel op haar buik, die de naderende baby in al zijn rondheid reeds bijzonder duidelijk verkondigt.

“Kom”, gebaart de caissière van de snelkassa. “U mag eerst”. En de complete rij, met al die botte, weinig attente Fransen, u kent ze wel, doet een stap opzij om de zwangere dame voor te laten.

»
cockie, 14 okt '05, 17:32:
En jij er trots achteraan natuurlijk. Wel tres lief van die kassajuffrouw!

»
CiNNeR, 14 okt '05, 23:41:
Poeh, daar valt mijn mond wel even van open ja .. ook al vond ik Nederlanders zelf een van de onbeschoftsten :)

»
Wiro, 18 okt '05, 20:30:
Nou, ok, die Fransen zijn wel ok. Ik vind alleen dat land niet zo mooi. :-)

»
Iris, 19 okt '05, 12:40:
De pot en de ketel inderdaad. Je kunt het goed en soms ook slecht treffen, over de hele wereld...ik hou niet zo van cliché opvattingen over hele populaties.

»
Richard, 22 okt '05, 09:40:
Erg mooie foto van het Institut du Monde Arabe

»
Milo, 25 okt '05, 15:04:
Inderdaad, heel mooi gebouw is dat.

»
lynn, 2 nov '05, 23:38:
prachtverhaal! baby's - inderdaad - verbroederen...

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

12

How swift thy sword

ying xiong hero
Een held die Naamloos heet mag op audiëntie bij de keizer, waar hij beloond wordt voor zijn heldendaden. De audiëntie van een kwartiertje beslaat de hele film – en toch bevat het diepgravende verhaal meerdere lijnen.

Ying Xiong (de Engelse titel is Hero) is een film vol flashbacks, waarin de held met de keizer terugblikt op zijn heldhaftige zwaardgevechten. Overduidelijk is het nu, voor uw nederige beschouwer, dat de heilige Tarantino zijn inspiratie voor Kill Bill uit Chinese vechtfilms heeft geput. Tarantino is een ordinaire copycat!

Waar Chinese vechtfilms mij voorheen aan Bruce Lee deden denken, blijkt dat een weinig eerlijke gedachte. Tenslotte heeft de westerse filmwereld ook meer te bieden dan Last Action Hero, nietwaar? Ying Xiong is kunst met een grote K.
rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8rating: 8

»
Jeroen, 12 okt '05, 23:53:
Hmmm, heb Hero en House of Flying Daggers al een hele tijd liggen... misschien toch maar eens kijken dan. :)

»
George, 13 okt '05, 01:36:
Ik vind het verdacht, dit alles.

»
Ruben, 13 okt '05, 15:55:
Ik snap er niets van, George.

»
Eric, 13 okt '05, 22:37:
Gelukkig heeft Tarantino nooit anders beweerd dan dat hij zijn inspiratie daar vandaan had. Al mag 'ie van mij wel weer terug naar films met iets minder actie en iets meer dialoog. Maar goed, eerst de nieuwe Terry Gilliam maar eens bekijken. En Wallace & Gromit, natuurlijk.

»
Dimitri, 14 okt '05, 08:14:
Afgelopen weekend heb ik 'm voor de tweede keer in de bios gezien: wat een prachtig spektakel! Ik vond 'm mooier dan 'House of...' trouwens.

»
Reinier, 14 okt '05, 16:52:
Heb je house of the flying daggers al gezien? Precies zo'n film, ook erg mooi.

»
karin, 14 okt '05, 19:41:
Geen idee. Weet ook niet of ik dat zou willen gaan zien.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

11

Het bankje tegenover Jean-Paul Gaultier

paris avenue george v
Ook tassen hebben wel eens heimwee.

Als ik het goed heb is het de Avenue George V. Je keert je rug naar de Arc de Triomphe en loopt dan de Champs-Elysées af. Niet vergeten over te steken en vanaf het midden van de brede boulevard een foto van de Arc te maken. Maar dat terzijde.

Als je Louis Vuitton ziet, waar ze aan het verbouwen zijn, sla je rechtsaf. De Avenue George V in. Begint bij de Champs-Elysées. Eindigt bij de vlam die is ingepikt door Diana-adepten en Dodi-idioten. Er recht onder reed een dronken chauffeur keihard tegen een pilaar. Iedere ramptoerist die het viaduct inkijkt, ziet het zwartgeblakerde beton. En als hij omkijkt, de Eiffeltoren, aan de andere kant van de Seine.

Tussen Louis Vuitton en de vlam biedt George V ook nog Jean-Paul Gaultier, Gianfranco Ferré en Kenzo. Ik telde twee Porsches, een Lamborghini en een heuse De Tomaso Pantera.

Geen wonder dat mijn fototas heimwee kreeg. Het was namelijk geen fototas van nature, maar een Calvin Klein tas die vanwege zijn handige formaat was omgedoopt tot fototas. Afkomst verloochent zich niet, zegt men wel eens. Quod erat demonstrandum.

We stonden op van het bankje tegenover Jean-Paul Gaultier. De tas haalde diep adem, maakte zich zo klein mogelijk en bleef naast het bankje staan.

Toen ik vijf minuten later op een drafje terugkwam, was-ie weg.

»
Iris, 11 okt '05, 18:57:
Oh my...alleen de tas of inclusief camera?

»
Demos, 11 okt '05, 19:54:
Inderdaad: geven de foto's die je toont aan dat alleen de tas heimwee had? Hoe dan ook: nooit leuk als iets je onverwacht verlaat.

»
Dimitri, 11 okt '05, 20:56:
Ach en wee! Dus je moest later terug met een nieuwe cam voor de plaatjes?

»
Zezunja, 12 okt '05, 08:11:
Dodi-idioten is een erg poeties woord.

»
Anneloes, 16 okt '05, 18:34:
Gelukkig was het bijna alleen de tas. De groothoeklens zat op de camera. De dief heeft alleen een usb-kabel, de lenskapjes van basiscamera en groothoeklens en een uv-filter in de tas aangetroffen. Maar het ging hem/haar vast om de cK-tas zelf...

»
Wiro, 18 okt '05, 20:28:
@Anneloes: feitelijk is het geen dief, maar een eerlijke vinder. Toch?

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

10

While we read history we make history

stephen fry dark
Ik leerde Stephen Fry kennen dankzij de BBC (A bit of Fry and Laurie, Blackadder) maar hij bleek ook boeken te schrijven. Literaire tongen beweren dat Making History zijn hoogtepunt is.

Ik moet bekennen dat ik me direct al een beetje ergerde aan de al te populaire stijl van Fry. Eigenlijk babbelt-ie maar wat, af en toe. Maar toen ik eenmaal opgezogen was door het verhaal, maakte dat eigenlijk niet meer uit.

Making History is een vernuftig boek, dat draait om de vraag “Wat als Hitler nooit geboren was?”. Op zich geen thema dat van mij de originaliteitsprijs zou krijgen – ik filosofeer zelf geregeld over zulke scenario’s – maar de uitwerking van Fry is heel bijzonder.
rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3rating: 8.3

»
ijsbrand, 10 okt '05, 19:43:
QI is weer begonnen. Vrijdagavond BBC2, 2300 uur cet.

»
maarten, 10 okt '05, 20:13:
Of we draaien het scenario om: wat als er nog 100 Hitlers bij waren geweest. In Ira Levin's The Boys from Brazil.

»
Testing..., 11 okt '05, 12:02:
De heerlijke plotwendingen en onverwachte kronkels maken Making History tot een geweldig boek.
The boys from Brasil is totaal anders, maar ook zeker de moeite waard.
Overigens vond ik The Liar en The Stars' Tennisballs ook erg leuk om te lezen.

»
Ingrid, 11 okt '05, 21:21:
Fry heeft ook een mooie stem (The Guide in Hitchhikers, maar hij leest ook bijv. de audiobookversies van Harry Potter, erg aangenaam om naar te luisteren.) Make History staat bij deze op mijn nog te lezen lijst. Ben net in Bill Bryson begonnen (A short history about ...) en da's ook al jouw schuld Ruben :-)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

6

Don’t you just love nerd talk?

timmie tv stats sep 2005
Eigenlijk zou ik dit helemaal niet publiekelijk moeten maken. Als iedereen mijn methode gaat gebruiken, gaan die verdomde comment spammers natuurlijk hun tactieken aanpassen.

Ik heb het al vaker over ze gehad, maar voor het geval u geen idee heeft wat ik bedoel met comment spammers, dat zijn vreselijk irritante mensen die reactieformulieren (zoals onder elk stukje op Timmie TV) misbruiken om reclameboodschappen achter te laten. Aangezien ieder zichzelf respecterend weblog er wel last van heeft, kan ik me niet voorstellen dat u het nog nooit hebt gezien, maar just in case vind u hier een prima voorbeeld.

De meeste comment spammers zijn zo slim om niet elk formuliertje handmatig te gaan invullen. Daar ontwikkelen ze software voor. Robots die vanaf telkens een ander IP adres volledig automatisch reclame voor casino’s en dieetpillen verspreiden. Vreemd genoeg vond ik op internet naast de vele klachten nauwelijks intelligent onderzoek naar de technieken die ze gebruiken om formulieren geautomatiseerd in te vullen. Noem me een nerd, maar ik wil gewoon weten hoe ze dat technisch doen. Nu zal dat niet zo heel moeilijk zijn, maar het verbaasde me dat niemand het heeft beschreven.

Bovendien snap ik niet zo goed dat allerlei mensen oplossingen proberen te bedenken voor het comment spam probleem, zonder dat ze hebben uitgezocht hoe deze criminelen in spe (spam is nog niet strafbaar in Nederland, geloof ik) precies te werk gaan. Het resulteert in houtje touwtje oplossingen, zoals bijvoorbeeld de “silly question” die lijn hanteert. Creatief en grappig, maar uiteindelijk irriteert het me mateloos dat dit nu blijkbaar het beste is dat de knappe technische koppen van onze wereld kunnen bedenken in de oorlog tegen het kwaad. Geen wonder dat die idiote Bin Laden nog steeds leeft.

Nu heb ik ook geen uitgebreid onderzoek gedaan naar de manieren waarop de comment spam software werkt, maar één ding was me direct duidelijk. Ik zag in mijn befaamde bezoekersstatistieken dat het eerste bezoek aan de website van zo’n comment spammer de pagina is die de reactie verwerkt. Terwijl het logischer zou zijn als het eerste bezoek de pagina is waarop het formulier staat, toch? Maar daar komt de robot helemaal niet.

De comment spammers doen geen moeite om daadwerkelijk de betreffende website te bezoeken om het formulier in te vullen. Ik vermoed dat ze, net zoals Google, een hele grote cache onderhouden met al die websites en hun heerlijke formulieren erin, zodat ze van afstand reacties op je kunnen afvuren.

Ze moeten telkens vanaf een ander IP adres opereren omdat de ‘bekende’ nesten van piraterij inmiddels door iedereen worden geblokkeerd. Dat is meteen hun valkuil. Ik heb in het reactieformulier een verborgen veld opgenomen met het IP adres van degene die het bezoekt. Vervolgens controleer ik bij het verwerken van de reactie of dat IP adres nog steeds hetzelfde is. Voor u zal dat altijd het geval zijn, maar zo’n robot op afstand zakt direct door het ijs.

Doodeenvoudig maar akelig doeltreffend. Sinds ik dit begin september doorvoerde, is het gemiddelde gedaald van zo’n honderd reclameboodschappen per dag tot vrijwel nul. Vrijwel nul inderdaad, want twee ongewenste reacties om toch vooral te komen skiën in Frankrijk werden handmatig ingevuld. En daar kan ik eerlijk gezegd wel mee leven.

»
rowan, 6 okt '05, 19:21:
Skivakantie in de Sahara 10.ooo euro per dag spotgoedkoop! kosteloos aan te vragen bij swanzvakantiereizen. ;-)

»
Anneloes, 6 okt '05, 22:44:
Wat een nerdtalk inderdaad...

»
Zezunja, 7 okt '05, 08:35:
Ik vind dat heel schattig, handmatig commentspammen. Waar vind je zoiets nog tegenwoordig? Die moeten we beschermen.

»
Blizzard, 7 okt '05, 09:16:
Je hebt aardig uiteengezet wat ik er ook over dacht :)
Mijn 'oplossing' die ik bedacht had was een random code bij het invullen genereren die zowel in een hidden field als in een session cookie mee geven en die weer vergelijken bij het verwerken van het formulier. Helaas gaf dit niet het gewenste resultaat bij mij.

»
Ruben, 7 okt '05, 09:26:
@Blizzard: Volgens mij zou dat ook moeten werken.

»
Peter, 7 okt '05, 09:26:
Als ze het reactieformulier overslaan, zou het dan geen idee zijn een "Referrer-check" in de "reactieverwerkingspagina" te zetten?



»
appiek, 7 okt '05, 20:14:
Briljant! Nu alleen nog het juiste weblog om het te promoten, maar hier kun je beroemd mee worden!

»
Thijs, 7 okt '05, 20:41:
Over skiën gesproken.. ;)

»
Ruben, 7 okt '05, 20:49:
@Peter: Volgens mij zou dat ook moeten werken.

@appiek: Ik wil eigenlijk helemaal niet beroemd worden. Bovendien, zie paragraaf 1 van het stukje.

@Thijs: Het kriebelt.

»
lijn, 7 okt '05, 22:01:
Hee! Dat is een slimme manier idd.

»
Reinier, 8 okt '05, 10:59:
Is het niet zo dat ze gewoon een 'post' actie uitvoeren op afstand? Dus niet dat ze echt je formulier hebben gecached, maar dat ze gewoon je pagina aanroepen met een post? Zou het dan helpen om je input velden een geheel andere naam te geven dan dat je normaal zou doen?

»
Blizzard, 8 okt '05, 11:22:
@Ruben, nee helaas werkt het niet goed (mijn manier). Vanochtend nog had er eentje gespamd.

»
Ruben, 8 okt '05, 14:20:
@Reinier: Dat zou ook een mogelijkheid zijn. De input-velden die ik gebruik zijn al anders dan die van de massa, dus ze moeten op de een of ander manier toch informatie over het formulier bijhouden.

»
Wiro, 9 okt '05, 09:56:
Als me handmatig gaat spammen heb ik daar inderdaad ook wel een heel klein beetje waardering voor. Waarna ik de reactie alsnog verwijder.

»
Rolandow, 10 okt '05, 11:51:
Hoe kan het dan dat de spammers de hidden fields niet inlezen? Die kunnen ze dan toch zo vervangen door hun eigen IP?

»
Ruben, 10 okt '05, 12:49:
@Rolandow: Dan moeten ze wel weten dat ze daar het IP-adres van de verzender moeten invullen. Vandaar ook de eerste alinea: als anderen dit massaal gaan gebruiken, zullen ze het mechanisme zeker ontdekken en omzeilen.

Overigens heb ik ook daar wel een oplossing voor: het IP-adres versleutelen en de versleutelde code na de submit opnieuw controleren. Maar zo lang dat niet nodig blijkt, blijf ik liever lui dan moe.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

4

Het meisje met de roesjes

louvre piramid
Anneloes en ik wandelden door de Jardin des Tuileries – naar men zegt ooit vernoemd naar een dakpannenbakkerij – naar het Louvre. Ik zag de glazen piramide al opdoemen.

“Do you speak English?”, vroeg een meisje dat ons opwachtte bij een van de statige, brede trappen. Ze probeerde een verweerde folder in mijn gezicht te duwen. Ze had een lange donkerroze jurk aan, met roesjes. Ik had het gevoel dat ik haar bij de Arc de Triomphe ook al had gezien.

“Not today”, beantwoordde ik haar vraag direct. Da’s Engels voor “rot op” als je zo welopgevoed bent als ik. Dankzij mijn uiterst vriendelijke blik begreep de jongedame met de roze jurk dat direct.

Een stukje verderop zag ik haar tweelingzus. Zij was druk in gesprek met een stel andere toeristen. Ze zagen er dom uit en niet alleen vanwege de zonnehoedjes.

»
Testing..., 4 okt '05, 23:03:
Je hebt niet een van die geweldige lichtgevende Eiffeltorentjes gekocht? Die waren helemaal hip deze zomer...

»
Jenny, 5 okt '05, 09:34:
'Not today'.......

Die moet ik onthouden! :-)

»
Wiro, 18 okt '05, 20:26:
Een Francaise, die Nederlands Engels begrijpt. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

1

Ansicht uit Parijs

seine
We zijn heelhuids en tevreden teruggekeerd uit het mooie Parijs. De verhalen volgen later. Gaat u eerst maar plaatjes kijken.
»
Neneh, 1 okt '05, 21:30:
Mooie plaatjes Ruben.... echt de moeite waard geweest.

»
Kees, 1 okt '05, 22:43:
Het zijn plaatjes, die plaatjes.

»
herman, 2 okt '05, 00:01:
parijs is zo gek nog niet, het centre pompidoe al helemaal niet.

»
Carin, 2 okt '05, 01:03:
Erg mooie foto's! Was dus een leuk weekje in Parijs?!
Hebben jullie trouwens ook foto's gemaakt van de familie-dag in Boyl? Zoja, zou ik die op internet kunnen bewonderen? Kan ik er toch nog een beetje van meegenieten aangezien ik er niet bij kon zijn...snik
Tot snel maar weer!

»
Wiro, 2 okt '05, 10:35:
Mooi hoor. Vrouwlief wil nooit de tijd nemen voor dat soort mooie plaatjes. Zal haar deze eens laten zien, wellicht dat het helpt.

»
Jenny, 2 okt '05, 13:43:
Ha, jullie zijn er weer. Mooie plaatjes, Ruben...!

»
geert, 2 okt '05, 13:51:
topfoto's(erfenis van opa opperman)
alles goed?
liefs

»
Iris, 2 okt '05, 14:26:
Heel mooi!

»
Wija, 2 okt '05, 16:31:
Moooooi! Gelukkig zijn jullie weer heelhuids terug!

»
Dimitri, 3 okt '05, 12:30:
Je 'postprocessing-routine' werkt érg goed op Parijse foto's vind ik!

»
emarquetti, 3 okt '05, 14:13:
Man! What so nice pictures! This trip will be good also to the baby! ;-)

»
Rick de Kikker, 3 okt '05, 14:48:
Mooi spul Ruben en Anneloes (Ruben staat er ook op!)

»
frans, 3 okt '05, 14:54:
Marquetti: you're unpayable. :-)

»
Ruben, 3 okt '05, 17:23:
@Rick: Minstens vier foto's zijn door Anneloes gemaakt!

»
lijn, 3 okt '05, 19:38:
1) Hoe was het oversteken naar de Arc de Triomphe?
2) Zie ik Anneloes nou met kort haar?

»
Ruben, 3 okt '05, 19:40:
@lijn:

1) Ik was in het gezelschap van een zwangere dame, dus ik heb haar galant door de ondergrondse passage geleid.
2) Ha, ja!

»
Peet, 3 okt '05, 20:18:
Nice! Als in: mooi, niet als in: stad in Frankrijk ;-)

»
emarquetti, 4 okt '05, 12:53:
Frans: Boss tell me the same! See my poor salary! :-)

»
lijn, 4 okt '05, 13:55:
@ruben:

1) Ja, Anneloes moet dat natuurlijk niet doen, maar jij...
2) Leuk!

»
Ruben, 4 okt '05, 14:29:
@lijn:

1) Ik wilde Anneloes, vooral in deze conditie, niet alleen laten in die donkere tunnel met enge mannetjes en vrouwtjes. En ik moet me natuurlijk verantwoordelijker gedragen met de naderende extra verantwoordelijkheid.
2) Vind ik ook! (Verrassend genoeg)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties